Wie met Hein de Kok praat, hoort geen opgepoetst ondernemersverhaal. Wel een eerlijk relaas over vallen en opstaan, alleen durven staan en het belang van gelijkgestemden. De voormalig eigenaar van De Kok Horecagroothandel – later overgenomen door Deli XL en uiteindelijk Bidfood – is ondernemer in hart en nieren. En al vanaf het eerste uur betrokken bij de Kredietunie Regio Tilburg.
Wat Hein zo aanspreekt in de KRT? Dat is voor hem glashelder. “Het mooie van de Kredietunie Regio Tilburg is dat je met gelijkgezinden bij elkaar zit. Ondernemers onder elkaar. Dat voel je meteen.” Volgens Hein begrijpen ondernemers elkaar zonder veel woorden. “Als je beslissingen moet nemen, sta je er vaak alleen voor. Dat leer je niet op school of met een cursus. Ondernemers hebben een dikkere huid. Je hebt je wel eens als aap op de apenrots gevoeld – alleen bovenop.”
Ondernemerschap is volgens Hein geen kwestie van opleiding of afkomst. “Je hebt het of je hebt het niet. Vaak zijn het mensen die een beetje tegendraads zijn, hun school niet hebben afgemaakt, maar zichzelf hebben ontwikkeld.” Fouten maken hoort daarbij. “Pas aan het eind van je carrière zie je wat je goed en fout hebt gedaan. En geloof me: je maakt gruwelijk veel fouten. Maar dat is het leerproces. Je moet continu openstaan voor andere inzichten.”
De wortels van De Kok Horecagroothandel liggen in Tilburg. Hein nam het bedrijf over van zijn vader, die een bakkerijgroothandel had. “Eigenlijk zou mijn broer het bedrijf gaan runnen, maar hij was topsporter dus dat paste hem niet zo. Als kind hielp ik al mee. Onbewust had ik veel kennis opgedaan: vaktermen, processen. Dat kwam later in de horeca goed van pas.” Wat klein begon – drie mensen op de loonlijst – groeide uit tot een bedrijf met negentig medewerkers en een sterke positie in de regio. “We waren marktleider in onze business. Dat besef komt pas achteraf.”
De snelle groei bracht nieuwe dilemma’s. Nieuwbouw of een strategische partner? “Nieuwbouw werd een hele dure grap. Toen kwam een overnamepartij in beeld. Dat traject duurde anderhalf jaar.” Die partij was Deli XL, later Bidfood. “Een organisatie met focus, risicospreiding en visie. Dat sprak me aan.”
Hein raakte via Bart Taminiau betrokken bij de KRT. Het principe overtuigde hem direct. “Oud-ondernemers die geld in de pot doen en andere ondernemers helpen. Zoals vroeger bij de Boerenleenbank.” Het gaat hem niet om rendement. “Een ondernemer die het alleen voor het geld doet, redt het niet. Het gaat om presteren, iets neerzetten. Zoals bij topsport.” Wel is hij kritisch: “Ik vind dat banken de KRT vaker zouden mogen inzetten. Stapelkredieten bieden juist veel kansen voor het MKB.”
Tot slot heeft Hein een duidelijke boodschap voor jonge ondernemers. “Begin onderaan, als je bijvoorbeeld in de horeca wilt ondernemen, start dan in de spoelkeuken, dán begrijp je het vak en wéét je wat je medewerkers moeten doen als je eenmaal een onderneming runt. In de horeca leer je respect.
Eigenzinnig, leergierig en met beide benen op de grond. Het typeert Hein de Kok.
En misschien is dát wel de essentie van ondernemerschap.
